• Geen producten in je winkelmand.

  • Log in

Waarom je eerst intern communiceert en dan pas extern

Marjolein
  | 
2 december 2023

Stel je voor dat je een gerecht wilt serveren aan gasten, maar je keuken is een rommeltje. Hetzelfde geldt voor communicatie binnen een bedrijf. Voordat we onze boodschappen ‘opdienen’ aan de buitenwereld, moeten we eerst in de keuken orde op zaken stellen. Waarom? Ik geef je 6 goede redenen waarom het verstandig is om eerst intern te communiceren, voordat we onze smaakvolle boodschappen 🎂 naar buiten brengen.

1. Eenduidigheid graag!

Stel je voor: je vertelt je klanten dat je bedrijf staat voor ‘A’, terwijl je team intern ‘B’ predikt. Een eenduidige boodschap begint vanbinnen. Door eerst intern te communiceren, zorg je voor een samenhangende boodschap die overal consistent klinkt, of het nu binnen de muren van je kantoor is of daarbuiten.

2. Bouwen aan je bedrijfscultuur

Een bedrijfscultuur die draait om goede interne communicatie straalt positiviteit uit naar buiten. Blije werknemers die gehoord en gewaardeerd worden, zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Dat bouwt aan een positief imago en maakt je externe communicatie geloofwaardiger dan ooit.

3. Teambinding versterken

Een team dat goed op één lijn zit, is goud waard. Interne communicatie verstevigt die banden. Als je intern goed praat, voelen collega’s zich meer betrokken en maken ze écht deel uit van het grotere geheel. En eerlijk, een gemotiveerd team straalt die positieve energie uit naar buiten, naar klanten en partners toe.

4. Innovatie door samenwerking

Interne communicatie opent de deuren voor ideeën. Wanneer je team openlijk kan communiceren, ontstaat er een vruchtbare bodem voor samenwerking en ideeënuitwisseling. Vaak liggen de beste ideeën verscholen in de gedachten van je eigen teamleden. 🤔

5. Feedback rules

Goede communicatie gaat niet alleen over het zenden van boodschappen; luisteren is net zo belangrijk. Interne communicatie opent de deur naar feedback. Die feedbacklussen zijn goud waard om processen te verbeteren en een cultuur van openheid te stimuleren.

6. Voorbereid op uitdagingen

Niemand wil in een crisis belanden, toch? Maar voorbereiding is key. Interne communicatie zorgt ervoor dat je team goed voorbereid is als er storm opsteekt. Wanneer iedereen op dezelfde golflengte zit, weet je team precies hoe ze moeten handelen als de situatie kritiek wordt. Dit maakt een goed geïnformeerd team veerkrachtiger en beter voorbereid op onverwachte uitdagingen.

Kortom, interne communicatie is niet zomaar een bijzaak. Het is de kern van alles wat je bedrijf naar buiten toe uitdraagt. Door eerst intern goed te communiceren bouw je aan een sterke bedrijfscultuur, vertrouwen, reputatie en betrokkenheid.  💯

Artikel uit de categorie:
Geen categorie
© 2024 Marjo's Communicatie - Powered by Maatos